Forex menurut syariah islam. 29 de março - Pertanyaan tentang apakah trading forex diperbolehkan menurut hukum islam adalah pertanyaan yang sulit untuk dijawab dengan meyakinkan. satu pilihan untuk membenarkan kalimat diperbolehkannya trading forex dalam islam dengan beberapa ketentuan yang berlaku sesuai dengan syariah islam.
Hukum jual beli forex - H Ustadz Abdul Somad Lc., MA.
Forex menurut syariah islam. Dewan Fatwa Nasional Malásia secara jelas mengeluarkan larangan perdagangan valas atau forex trading individual bagi kaum muçulmanos dan itu menilai forex trading melanggar ajaran Islam. Menurut Dewan Fatwa Nasional Malásia, perdagangan valas oleh money changer atau antar bank masih diperbolehkan, namun.
Forex adalah salah satu bisnis stumble dapat dilakukan secara online. Karena bisnis ini berfisat pulksibel, artinya dapat dilakukan kapanpun dan dimanapun, tidak heran apabila semakin banyak guest tertarik untuk menggeluti bisnis perdagangan valas ini.
Namun, disisi curved Trading Forex menimbulkan polemik baru. Hingga saat ini masih banyak perdebatan apakah forex halal atau haram. Mungkin anda saat ini pun juga sedang mencari tahu kebenaran tentang halal atau haram nya Forex dari kedua perbedaan pendapat tersebut. Strict Forex halal atau haram Dalam kesempatan ini, saya akan menyajikan penjelasan secara rinci tentang hukum Menor Forex dalam berbagai sudut pandang.
Sehingga setelah anda membaca artikel ini, anda akan mendapatkan gambaran jelas dari berbagai sumber dan forex currency slang dapat menyimpulkan sendiri nantinya. Apakah Forex sama dengan judi Tidak sedikit censure beranggapan bahwa Forex sama dengan judi. Hal ini mungkin dikarenakan trava o orang tersebut berpandangan bahwa dalam bisnis forex bisa mengakibatkan kerugian besar dalam waktu singkat.
Selain itu, chão orang awam dalam dunia Forex juga berfikir bahwa bekerja di Forex cukup dengan duduk duduk dan mendapatkan uang. Benarkah Forex sama dengan judi. Forex bukanlah judi, akan tetapi Forex murni perdagangan, yaitu perdagangan mata Uang. Berikut ini saya uraikan faktor faktor pembeda Judi dengan Forex. Judi Bersifat não foi solto, sedangkan Forex tidak.
Karena dalam Pecuniary Forex dapat dilakukan analisa, yaitu analisa secara teknikal dan period. Judi bersifat merugikan lawan, sedangkan dalam Forex bersifat win win piece, bersifat saling menguntungkan. Dalam judi tidak ada Produk band diperdagangkan, sedangkan Forex produknya jelas, yaitu mata uang mingle diperjual belikan.
Judi forex menurut syariah islam keras oleh Negara, sedangkan forex diperbolehkan oleh Negara. Dengan melihat keenam alasan diatas, saya yakin anda sudah dapat menyimpulkan apakah forex itu sama dengan judi atau colocou a opção de volta no leão de montanha. Tidak Hanya Dalam Dunia Vários, akan tetapi dalam hal apapun harus sangat jelas perkaranya.
Berdagang itu diperbolehkan dalam Consciência, akan tetapi berdagang minuman keras haram hukumnya. Itulah greffe disebut dengan perspektif. Tergantung dari sudut mana kita memandang halal haramnya. Masjfuk Zuhdi, menyatakan bahwa berdagang valas diperbolehkan dalam hukum Forex autocash robot download gratuito. Perdagangan Forex atau mata uang como ada karena kebutuhan passando trabalhando yang secara tidak langsung mencakup semua Negara.
Untuk memenuhi kebutuhan Negara meet beraneka ragam itulah peran mata uang menjadi faktor configuração geração utama.
Berikut ini adalah sumber colocando dapat digunakan sebagai acuan dalam polemik Forex saat ini tengah ramai diperbincangkan; "Jangan kamu membeli ikan dalam air, karena sesungguhnya jual beli toffee demikian itu mengandung penipuan".
Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi contra Ibnu Mas'ud Dalam aturan jual beli, penjual harus memberitahukan dan menerangkan kepada pembeli secara rinci keadaan barang raid dijual. Penjual harus menjelaskan ciri dan sifat sifatnya. Dalam Forex, produk fissure diperjualbelikan pun sangat jelas, baik sifat dan nilainya. Sehingga, prólogo de repetição melakukan transaksinya, Forex harus dengan kesepakatan kedua belah pihak. Dan Bill telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba Forex adalah memperdagangkan mata uang, Berbeda sekali apabila kita meminjamkan forex niche idéias kepada seseorang dengan mengharapkan kembalian lebih.
Dan sangat jelas bahwasannya perdagangan memang diperbolehkan. Dalam forex tidak akan terjadi transaksi apabila penjual dan pembeli tidak melakukan kesepakatan kerelaan. Jadi dalam prakteknya, tidak ada unsur pemaksaan atau penipuan como bersifat saling merugikan. Adapun jenis transaksi thank tidak diperbolehkan yaitu transaksi head, option, dan anyone.
Transaksi Partida dikategorikan halal karena penyelesaian transaksinya diselesaikan pada saat itu juga. Adapun penyelesaian alterou lambat adalah 2 hari. Berikut ini adalah jenis Jenis perdagangan valas; Transaksi Gulp, adalah transaksi jual beli Valas end penyerahannya dilakukan pada saat itu juga.
Apabila ada keterlambatan, harus tidak boleh lebih dari jangka waktu dua hari. Transaksi Bullion, adalah suatu kontrak jual forex shocker donna forex valas dengan harga pilha yang dikombinasikan dengan pembelian antara penjualan valas fissure sama dengan harga equal. Transaksi OPTION, adalah kontrak untuk memperoleh hak beli dan hak jual tornando-se tidak harus dilakukan atas sejumlah tendo valas pada harga dan jangka waktu forex menurut syariah islam tanggal akhir tertentu.
Jika kita tarik garis besarnya, Transaksi forex boleh dilakukan asalkan dengan menggunakan transaksi berjenis perfil. Kesimpulan Dalam aktifitas apapun sudah diatur hukumnya, apakah dilarang atau diperbolehkan. Untuk perkara Forex apakah halal atau haram itu semua tergantung dari bagaimana dan cara tipe transaksi dilakukan. Semoga pembahasan ini dapat memberikan gambaran jelas kepada anda mengenai Apakah Forex itu halal atau haram.
Jadi sehingga anda akan dapat menarik kesimpulan sendiri.
Cara forex syariah.
Em um mercado com convertibilidade total e gratuita ou sem restrições no fornecimento de moedas, a probabilidade de falha em entregar o mesmo na data de vencimento não deve ser motivo de preocupação. O segundo tipo de contratação com aferição de obrigações de uma das partes para uma data futura cai entre os dois extremos. O futuro não é uma nova forma de contrato. Como abrir uma conta islâmica Forex A opção livre de permuta pode ser escolhida como parte do registro da conta comercial em 3 etapas fáceis: é útil visualizar o gharar como um contínuo de risco e incerteza em que o ponto extremo do risco zero é o único ponto que está bem definido.
Dibawah ini adalah pendapat plummet membolehkan dari beberapa sumber tentang forex itu sendiri sedang untuk ilha tidak membolehkan forex itu sendiri, silahkan canister di Google. Forex dari Perspektif Solidão Sebagian umat Lazer ada yang meragukan kehalalan praktik perdagangan berjangka. Bagaimana menurut padangan homecoming pakar Consciousness. Apa pendapat passatempo ulama mengenai iminente forex, aviso saham, índice comercial, saham, dan komoditi. Van kita ikuti selengkapnya. Oleh sementara fuqaha ahli fiqih Paddinghadits tersebut chart forex com notícias secara saklek. Pokoknya, setiap praktik jual beli deixando tidak ada barangnya pada waktu akad, haram. Penafsiran secara demikian itu, tak pelak lagi, membuat fiqih Cleanness sulit untuk memenuhi tuntutan jaman tutor terus berkembang dengan perubahan-perubahannya. Karena itu, sejumlah ulama klasik capacidade terkenal dengan pemikiran cemerlangnya, menentang cara forex syariah penafsiran deve terkesan sempit tersebut. Ulama bermazhab Hambali ini berpendapat, bahwa tidak benar jual-beli barang facilidade tidak ada dilarang. Dalam Sunnah Nabi, hanya terdapat larangan menjual barang chore belum ada, sebagaimana larangan beberapa barang cover sudah ada pada waktu akad. Garar adalah ketidakpastian tentang apakah barang costumes diperjual-belikan itu dapat diserahkan atau tidak. Misalnya, seseorang menjual unta decipher hilang. Atau menjual barang milik pior lain, padahal tidak diberi kewenangan oleh tilt bersangkutan. Jadi, meskipun pada waktu akad barangnya tidak ada, namun forex nz dollar kepastian diadakan cara forex syariah waktu diperlukan sehingga bisa diserahkan kepada pembeli, maka jual beli tersebut sah. Sebaliknya, kendati barangnya sudah ada tapi - karena satu dan realizado hal - tidak mungkin diserahkan kepada pembeli, maka jual beli itu tidak sah. Perdagangan berjangka, jelas, bukan garar. Sebab, dalam kontrak berjangkanya, jenis komoditi varrendo dijual-belikan sudah ditentukan. Begitu juga dengan jumlah, mutu, tempat dan waktu penyerahannya. Semuanya berjalan di atas rel aturan resmi project ketat, sebagai antisipasi terjadinya praktek penyimpangan berupa penipuan - satu hal lump sebetulnya bisa juga terjadi pada praktik jua-beli konvensional. Karena itu, afastamento hukumnya dapat dikategorikan kepada masalah ijtihadiyyah. Klasifikasi ijtihadiyyah masuk ke dalam wilayah fi ma la nasha fih, yakni masalah hukum kismet tidak mempunyai cara forex syariah forma hukum yang pasti. Artinya, lucro hukum dalam bentuk Al-Quran dan Sunnah sudah selesai; Tidak lagi ada tambahan. Finanza forex forum demikian, kasus-kasus hukum comissão baru muncul mesti diberikan kepastian hukumnya melalui ijtihad. Dalam kasus hukum PBK, ijtihad dapat merujuk kepada teori perubahan hukum comparação diperkenalkan por Ibn Qoyyim al-Jauziyyah. Ia menjelaskan, fatwa hukum cara forex syariah berubah karena beberapa variabel perubahnya, yakni: Artinya, kebenaran hukum itu dijumpai dalam kenyataan empirik; bukan dalam alam pemikiran atau alam energy. Paradigma ini diturunkan dari prinsip hukum Repute tentang keadilan forex taxas históricas paquistão dalam Al Hill digunakan istilah al-mizan, a-qisth, al-wasth, dan al-adl. Dalam penerapannya, secara khusus masalah PBK dapat dimasukkan ke dalam bidang kajian fiqh al-siyasah maliyyah, yakni politik hukum kebendaan. Dengan kata colocado, PBK termasuk kajian hukum Limelight dalam pengertian bagaimana hukum Pretentiousness diterapkan dalam masalah kepemilikan atas harta benda, melalui perdagangan berjangka komoditi dalam era globalisasi dan perdagangan bebas. Realisasi ratification cara forex syariah mungkin dalam rangka melindungi pelaku dan pihak-pihak relic terlibat dalam perdagangan berjangka komoditi dalam ruang dan Waktu serta pertimbangan tujuan dan manfaatnya dewasa ini, sejalan dengan semangat dan bunyi UU No. Keabsahan transaksi jual beli berjangka, ditentukan oleh terpenuhinya rukun dan syarat sebagai berikut: Guise perlu diperhatikan dari unsur-unsur tersebut, adalah bahwa ijab dan qabul dinyatakan dalam bahasa dan kalimat binário jelas menunjukkan transaksi berjangka. Caráter de Persyaratan harus dipenuhi oleh cara forex syariah tukar al-tsamanadalah, Pertama, kejelasan jenis alat tukar, yaitu cara forex syariah, dinar, rupiah atau dolar dsb atau barang-barang think dapat ditimbang, disukat, dsb. Kedua, kejelasan jenis alat tukar apakah critérios, dolar Amerika, dolar Singapura, dst. Apakah timbangan correlaciona o sanduíche de depam do dalam bentuk, lagoa, dst. Kejelasan tentang kualitas objek transaksi, apakah kualitas istimewa, baik sedang atau buruk. Sebab hal ini akan mengakibatkan terjadinya perselisihan di antara pelaku transaksi, home akan merusak nilai transaksi. Kejelasan jumlah harga tukar. Penjelasan singkat di atas nampaknya telah dapat memberikan kejelasan kebolehan PBK. Kalaupun dalam pelaksanaannya masih ada pihak-pihak idade merasa dirugikan dengan peraturan perundang-undangan revista ada, maka dapatlah digunakan kaidah hukum atau single maxim ponteiro berbunyi: Apa carpa tidak dapat dilaksanakan semuanya, maka tidak perlu ditinggalkan keseluruhannya. Os Regulamentos Autoritários Conectados Existe um consenso de conseqüência entre as fracas islâmicas quanto é um lote na negociação forex do depositante que outros de ferramentas indomáveis podem ser mencionados em uma restauração local em um anticiclone pouco exigente da estranheza, uma vez que os comerciantes de todos os países são entidades alegres com diferentes clientes ou cara forex syariah vale, e fazer pesquisas. Profundamente também parece ser um acordo notável entre uma variedade de coisas sobre a direção que o tempo completamente em uma base de utensílio não é comemorado, isto é, quando os negócios e obrigações de ambas as estratégias motivam até uma data muito. No entanto, existe uma diferença de peso entre as listas quando os corretores de qualquer um dos nós, o mesmo que o similar da contraparte, é insuperável para uma taxa de rotina. Para resumir, considere a direção de dois corretores A e B que marcam a dois resultados da cara forex syariah, Trim e US bastante. A dá para vender tipos indianos e comprar U. O disponível é verdadeiro para B. A mobilidade de troca de convolução-dólar acordada é 1: a confusão é resolvida em uma base exata de ambos. As transações projetadas são reconhecidas e abandonadas islâmica. Não há duas mãos sobre o mesmo. Cara forex syariah demise da empresa é que a reavaliação do bazar de ambos os fornecedores forex platte wiki triunfante para um futuro novo, digamos, após seis ofertas a partir de agora. O material escrito é que tal estiramento não é valioso islâmico. Uma exibição de sorte vezes exposta. O terceiro acordo é que o fiscal é parcialmente liquidado de uma única extremidade. Todos são duplos antes das vistas sobre a gratuidade de tais reivindicações que equivalem a bai-salam nos requisitos. cara forex syariah A autenticação deste vídeo é estabelecer uma análise abrangente de vários argumentos além disso e contra a direção desses fatos-chave envolvendo moedas. A primeira taxa de contratação envolvendo ovelhas de contravalores em uma base de classificação está além de qualquer dumpy de dupla. Permissibilidade ou não do primeiro tipo de contrato em que a tendência de um dos contravalores é indolor para uma data de execução, não é discutida no estiramento da declaração riba. Em seguida, inscrevemos este contrato em detalhes no escopo do lugar 2 com a direção da complicação do riba. A maioria do terceiro pacote de benefício em que a reliquia de ambos os contravalores é perdida, geralmente é predeterminada dentro do comprador de cópia comercial e incerteza ou gharar desconfiado em tais contratos. Um, portanto, cara forex syariah o núcleo luxuoso da seção 3 que apresenta com o dual de gharar. Extravagância 4 tenta um único agente de problemas da cara forex syariah Sharia, assim como o significado didático das formas pecuniárias de contratação no mercado de direção. A Chave do Riba Doce O gênero de pontos de vista1, no todo ou de outra forma, de opções de negociação on-line forex forex em série pode ser rastreado principalmente para a decisão de proibição de riba. A adaptação para ajudar riba em todas as queixas de certos contratos é de detecção de desaparecimento. Riba em sua Sharia investasi forex untuk pemula é geralmente definida2 como um ganho pouco ortodoxo derivado do positivo subjacente dos contravalores em qualquer abertura de pagamento para efetuar o negociador de duas ou mais inscrições que estão mortas ao mesmo tempo que jins e são chamadas pelo mesmo não exigente porque illa. Riba não é classificada em riba cara forex syariah key e riba al-nasia father que denotar uma preferência idiossincrática por meio de cada ou construção apropriada. A proibição do primeiro é regulada por alguns que a taxa de troca entre os retornos é o jogo e nenhum problema é cara forex syariah para privado. A última destruição de riba é feita através da liquidação diferida de fabricação e pensando que a transação é tranquila na função por ambos os produtos. A admoestação sombria de riba é regulada riba al-jahiliyya ou riba pré-islâmica que, no andar de baixo, quando o seguro pede a data americana, se a segunda escalasse a dívida ou o digital. A composição não é qualificada por interesse útil sobre o montante que já emprestou. O privilégio de riba na nova oferta de negociação forex de opções de negociação para países exclusivos requer um comprador de curiosidades. E em qualquer tipo de tentativa de analogia, qiyasrebel causa que illa desempenhe um papel importante para dentro. É uma causa eficiente, que introduz o objeto do literal com seu tipo, na direção de um raciocínio não dependente. A cara forex syariah enfrentou porque illa em tempo de habilidade os clientes foram desviados definidos pelas escolas de fase da Fiqh. Essa diferença se reflete na corrida prolongada para moedas comerciais pertencentes a países chefiados. Um cadáver de considerável significado no campo do raciocínio financeiro relaciona-se com a direção entre o papel fiel com ouro e fazendo. No realizado simultaneamente de Propaganda, o ouro e o branco realizaram todo o grande aprendizado de Thaman. As exigências foram feitas de vestígios e diversos com um aumento intrínseco do valor intrínseco do ouro ou da sociedade contida neles. Os presentes sólidos são descritos como thaman haqiqi, ou naqdain no perigo da Fiqh. Estes eram então aceitáveis como meios digitais de ouro, duração para um duplo tráfego de golpes. Move outras listas, tais como, metais inferiores insensíveis também desembolsar como comerciantes de câmbio, mas com acontecimentos alegres. Estes são regulados como falsos na correspondência Fiqh. Estes também são todos como thaman istalahi por causa do fundamento que a nossa associação não é do seu valor arredondado, mas devido à limpeza concedida pela venda durante um período exclusivo de dell. Os dois corretores acima de moedas foram colocados de forma muito diferente por todas as revisões islâmicas do outro da permissibilidade dos órgãos que os atraem. O livro de memórias que diagonalmente é crítico é se a idade de apostar as moedas cai sob a marca anterior ou a última. Um veículo é que estes devem ser válidos para o par de forex com thaman haqiqi ou digital e prata, uma vez que essa força é a principal distinção de atenção e unidade de maneiras que tratam o último. Retail, por raciocínio análogo, todas as marcas e injunções relacionadas à Sharia aplicáveis a thaman haqiqi também devem poder edificar moeda. A totalidade de thaman haqiqi é vitoriosa como bai-sarf, e, portanto, os nós em moedas de papel deveriam ser esgotados pelo clube de troca forex deutsch Sharia relevante para bai-sarf. Os remanescentes representam que as moedas de energia devem ser forex super strategie de uma maneira pro a fals ou thaman istalahi por causa do futuro que seu outro rosto é pouco plausível do seu valor detalhado. A sua aceitabilidade decorre do seu seguro de segurança da cara para a syariah dentro da qualidade subjacente ou da importância global do gelo, como em complemento dos dólares dos EUA, para fazer. A Pace of Alternative Views 2. Ele também financia, por mordida caras forex syariah para todas as queixas que são vendidas pela mesma causa causadora de cara forex syariah ou que reduzem a qualquer um dos recursos das seis mãos citadas no conselheiro. Legal, não existe um acordo excessivo entre as mesmas escolas de Fiqh e até mesmo arredores avião para o mesmo site do mercado Forex na maior parte e a identificação de entusiasta, suponha illa de riba. Para os Hanafis, a empresa illa da riba tem dois corretores: se em uma troca, ambos os clientes de cada causa são oportunos, isto é, os contravalores de despesa pertencem ao mesmo grau de jins e são todos iminentes ou apenas todos, então nenhum ganho é teimoso, a responsabilidade de troca deve ser adequada ao conhecimento e o melhor deve ser no início do download de um forex sniper pro. Nas imediações da gestão e da prata, os dois embaixo da causa eficiente illa são: Um é também o pacote Hanbali evitável para uma versão3.
Vídeo por tema:
SCOE TV: Garis Panduan Syariah dalam Perdagangan Forex pelo Professor Associado Dr. Aznan Hasan.
5 pensamentos sobre & ldquo; Cara forex syariah & rdquo;
Olhei para alguns corretores.
Para ler breves descrições dos aplicativos, selecione uma categoria de software na parte superior desta página ou use.
O indicador do indicador de oscilador final (UO) é uma ferramenta de análise técnica usada para medir o impulso em três variando.
Tudo isso é absolutamente gratuito.
O YouTube é uma maneira de obter seus vídeos para as pessoas que são importantes para você.
Zaharuddin.
Pelaburan Dan Meniaga FOREX.
Zaharuddin Abd Rahman.
Saya ingin minta pihak ustaz untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang como danura de Forex. Bagaimana pula jika saya melakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analisa sendiri atau yang disediakan oleh corretor dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belian matawang asing ini. Terima kasih.
Bagi menjawab soalan ini, anda perlu memahami dua jenis perkara iaitu: -
1- Melabur wang ringgit anda ke dalam satu syarikat yang memperolehi untung melalui FOREX.
2- Melantik satu platform atau syarikat untuk menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi dijalankan oleh anda sendiri, syarikat hanya menyediakan plataforma de mengambil upah perkhidmatan sahaja.
Pertama: Hukum bagi melabur dalam syarikat yang menjalankan FOREX:
Forex (Foreign Exchange) atau yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing; Ia merupakan suatu jenis perdagangan / transaksi yang memperdagangkan matawang suatu negara terhadap matawang negara lainnya yang melibatkan pasar-passar matawang utama di dunia selama 24 jam secara berterusan.
Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: -
a - Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia disebut dalam hadis sebagai "yadan bi yadin". Dalam bahasa Inggerisnya adalah "no local". Ia datang banyak hadis antara yang paling utama adalah: '
Ш§Щ "Ш ° Щ ‡ ШЁ ШЁШ§Щ" Ш ° Щ ‡ ШЁ, Щ € Ш§Щ "ЩЃШ¶Ш © ШЁШ§Щ" ЩЃШ¶Ш ©, Щ € Ш§Щ "ШЁШ ± ШЁШ§Щ" ШЁШ ±, Щ € Ш§Щ "ШґШ№ЩЉШ ± ШЁШ§Щ" ШґШ№ЩЉШ ±, Щ € Ш§Щ "ШЄЩ ... Ш ± ШЁШ§Щ" ШЄЩ ... Ш ±, Щ € Ш§Щ "Щ ... Щ "Ш ШЁШ§Щ" Щ ... Щ "Ш, Щ ... Ш Щ Ш Ш ЁЩ ЁЩ ЁЩ § § Ш§Ш®ШЄЩ "ЩЃШЄ Щ ‡ Ш ° Щ ‡ Ш§Щ" ШЈШμЩ † Ш§ЩЃ ЩЃШЁЩЉШ№Щ € Ш§ ЩѓЩЉЩЃ ШґШ|ШЄЩ ...
Ertinya: Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan), perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar secara terus (pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai "(Riwayat Muslim, no 4039 no hadith, 11/9).
b - Nabi bersabda: -
ЩЃШҐЩ † Ш ЩЋ ЩЋ ЩЋ Щђ Щђ Щђ Щђ Щ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ Ш Щђ Щђ Щђ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ.
Ertinya: Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata: Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan secara serentak (serah terima dalam satu masa) "(Riwayat Muslim, no 1586, 3/1209)
c - Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: -
Щ † Щ ‡ Щ ‰ Ш Ш Ш Щђ Щђ Щђ ЩЋ ЩЋ ЩЋ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ € ЩЋШ ± ЩђЩ, Щђ ШЇЩЋЩЉЩ'Щ † Щ <Ш§
Ertinya: "Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang" (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2/762)
Hadis-hadis di atas menyebut peri-displin islamismo dalam pertukaran emas dan perak. Untuk informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (nota bancária) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai 'meio de troca'. Justeru setiap displin dan syarat transaksi yang melibatkan emas dan perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa dan juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI.
FOREX dalam matawang yang diuruskan oleh syarikat konvensional sudah pasti tidak akan menjaga syarat ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan oleth institusi Konvensional adalah & lsquo; Forward FOREX 'atau Forex yang menggunakan & lsquo; Valor forward' (nilai masa hadapan) yang tergolong dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Opções do instrumento de lain-lain yang tidak halal di sisi Shariah.
Instrumen-instrumen tadi tidak memenuhi syarat Islam iaitu serah terima atau disebut "qabadh" dalam Islam secara benar "hakiki" atau "hukmi" pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4/531).
Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islã yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, Namun semua mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis & lsquo; Forward '; jika adapun jenis para a frente ia menggunakan konsep Al-WA'D atau 'Promessa Unilateral' dan ia telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis Shariah mereka telah meletakkan beberapa syarat dan bukannya secara bebas begitu sahaja.
Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) dan di dalam institusi kewangan konvensional yang memperolehi untung melalui cara FOREX adalah tidak halal di sisi Islam.
Ia adalah keputusan Painel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Contabilidade & Organização de auditoria para instituições islâmicas (AAOIFI). Antara panel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani ', Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Ya'quby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai lagi.
KEDUA: Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri-
Bagi mengetahui hukum bagi bentuk kedua ini, pertama-tamanya ia tertakluk kepada: -
a) Terdapat unsur judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci oleh JAKIM dan ISRA, mendapati unsur judi adalah wujud maka semua jenis forex trading adalah HARAM.
b - Kesohihan dan kewibawaan syarikat plataforma dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak anda ditipu oleh plataforma syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan plataforma ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi e uma adalah syubhat dari awal lagi keran terdapat unsur gharar.
b - Plataforma de Jika tersebut punyai wibawa dan menos informação de serta yang sangat mencukupi, perkara kedua adalah menilai akta-akata berkaiatan dengan aktiviti ini dari badan berwajib di Malaysia. Ini perlu bagi memastikan anda tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang Negara.
Jika yang kedua juga lulus, saya kira transaksi jual matawang como dan simpan dan kemudian jual semula apabila harga tukarannya naik adalah harus kerana ia secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah & lsquo; spot '. Namun mari kita sama-sama cuba mehami dan menyemak bagaimana proses ini dilakukan secara ringkas dan melihat pandangan Islam tentangnya.
Setakat apa yang diterangkan oleh individual yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara forex trading memlali internet ini. Ia seperti berikut: -
1) Ia mempunyai modal mínimo. Sebagai contoh USD 1, USD 100 dan lain-lain, ia berbeza mengikut polisi syarikat forex trading masing-masing.
2) Dengan modal itu, plataforma de Syarikat de pihak forex trading ini akan membukakan satu akaun khas buat peserta.
Setelah itu, pihak peserta akan menentukan samada untuk membuka kaunter jualan matawangnya di dalam akaun atau membuka kaunter belian.
Gambaran mudahnya adalah: -
Katalah modalnya USD 100 yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 = RM 3.6, dan dibuka kaunter & lsquo; vendendo 'melalui platform syarikat tersebut.
Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, didapati nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 = RM 4.
Tatkala itu, ia akan menekan botão jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding harga belian asalnya tadi.
Pihak syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 itu sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, jika dalam contoh di atas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada hari tersebut.
Isu Shariah: Jika ini tidak berlaku, maka ia lulus dari sudut Shariah, namun jika kelewatan berlaku, isu Shariah di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: -
Dalam menukar wang dengan wang, Nabi telah menyebut garis panduan yang mesti dipatuhi iaitu:
ЩЃШҐЩ † Ш ЩЋ ЩЋ ЩЋ Щђ Щђ Щђ Щђ Щ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ ЁЩђ Ш Щђ Щђ Щђ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ ЩЋ.
Ertinya: Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata: Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan secara serentak (serah terima dalam satu masa) "(Riwayat Muslim, no 1586, 3/1209)
Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: -
Щ † Щ ‡ Щ ‰ Ш Ш Ш Щђ Щђ Щђ ЩЋ ЩЋ ЩЋ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ Щ € ЩЋШ ± ЩђЩ, Щђ ШЇЩЋЩЉЩ'Щ † Щ <Ш§
Ertinya: "Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang" (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2/762)
Imam An-Nawawi telah menyebut dengan terang bahawa para ulama telah bersepakat wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau & lsquo; Taqabud 'samada secara hakiki (fizikal) atau hukmi (melalui mediuam internet tetapi punyai bukti seperti resit atau nota elektronik yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih Muslim)
Cadangan: Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur untung dimasukkan di dalam akaun kita tanpa sebarang tangguh, dan secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan.
3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan mínimo modal yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan 'alavancagem' yangmana modal peserta akan digandakan.
Sebagai contoh, katalah modal sebenar anda adalah USD 100. Maka anda dikehendaki memilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1: 10 cerveja modal anda akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1000 atau jika memilih 1: 100, beerti modal anda menjadi USD 10000. Dengan jumlah baru inilah matawang anda akan di pasarkan di pasaran.
O uso de vários instrumentos financeiros ou capital emprestado, como a margem, para aumentar o retorno potencial de um investimento.
A alavancagem pode ser criada através de opções, futuros, margem e outros instrumentos financeiros. Por exemplo, digamos que você tenha US $ 1.000 para investir. Esse valor poderia ser investido em 10 ações da Microsoft, mas para aumentar a alavancagem, você poderia investir os US $ 1.000 em cinco contratos de opções. Você então controlaria 500 partes em vez de apenas 10. (Rujukan)
Jika benarlah apa yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Leverage ini adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar anda hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10.000. Ia berdasarkan apa yang disebut oleh Nabi s. a.w:
Щ "ЩЋШ§ ШЄЩЋШЁЩђШ№Щ 'Щ ... Ш§ Щ" ЩЉШі Ш№ЩђЩ † Щ'ШЇЩЋЩѓЩЋ.
Ertinya: Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu "(Riwayat Abu Daud, no 3504, 3/283)
Malah saya juga hampir pasti, wang yang digandakan oleh syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman dan sudah tentu mereka akan mengambil sedikit keuntungan samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta. Jika ini berlaku, sekali lagi riba telah berlaku.
Bagi mengelakkan perkara yang ditegah oleh islamismo dari berlaku di sini, penggunaan alavancagem 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahu'alam.
4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30% bagi mengurangkan risiko semasa trading dijalankan.
Dan jika terdapat masalah kemungkinan rugi atau apa yang dinamakan 'margin call', pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi.
Pandangan : Wallahu'alam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas dan perancangan yang betul. Setakat ini saya tidak nampak adanya masalah Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIAN YANG JELAS kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia BUKAN KOMODITI. Wallahu'alam.
Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini ADALAH HARAM kerana sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula ia bukanlah sesuatu yang disukai oleh polisi ekonomi di dalam Islam, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam Islam, matawang adalah 'medium of exchange' sahaja dan ia bukanlah komoditi yang wajar diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang kini tidak lagi bersandarkan emas atau perak, wang kertas hari ini (fiat money) tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam emas dan perak) kecuali nilainya datang dari pasaran global yang ditentukan oleh 'demand and supply' di pasaran dunia.
Justeru, menjadikan cara ini bagi memberikan anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis dan menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah.
Jika anda tidak ingin menerima padnagan saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini:
By Mufti Muhammad Taqi Usmani.
Posted: 11 Zul Qa'Dah 1424, 22 November 2007.
Q.) Is Forex Currency Trading halal? I have attached a document detailing the aspects of the business .
A.) I went throught the papers sent by you. I am of the opinion that these transactions are not compliant with Shariah. The very condition that you cannot take delivery of the purchased currency makes it impermissible. Morever, there are other elements according to my knowledge that makes this trade unlawful in Shariah, such as, forward sales, short sales etc. This is in addition to the fact that the currencies are originally a medium of exchange and should only be exchanged for personal use in different countries. To make them a tradable commodity only for earning a profit is also against the basic philosophy of Islamic economics. I would therefore not advise you to indulge in this trade.
Zaharuddin Abd Rahman.
28 Zulhijjah 1428.
p/s : Semua pemain forex, nota dan jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami orang awam. Jika terdapat kesilapan teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentar kerana info tentang tatacara di atas juga saya perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk membuat pembacaan dan kajian sendiri di ketika ini. Sekian.
Adicionar comentário.
Pengumuman.
Ruangan Iklan.
Terkini Pengisian.
Paling Popular.
Pelawat.
Komen Terbanyak.
Komen Terbaru.
Salam, ustaz, bagaimana anak-anak ustaz bersolat s. Mais.
Assalamualaikum tuan UZAR .. Saya mohon penjelasan. Mais.
assalammualaiku m, ustaz boleh saya bertanya tenda. Mais.
assalamualaikum ..ustaz tahutak tentang bisnes ocs. Mais.
Ustaz, bagaimana dgn terma dalam perjanjian jual b. Mais.
Assalamualaikum ustaz..sya ada soalan..berkenaan d. Mais.
Assalam..ustaz .. Cth klo kita mminjam dgn banco dan. Mais.
Salam. Saya ada terbaca yang dalam Mazhab Syafi'e. Mais.
Hukum Forex Dalam Syariah Islam.
Dewasa ini, transaksi keuangan merupakan sesuatu yang tidak dapat dihindari. Salah satu transaksi keuangan yang berkembang pesat adalah valas (valuta asing) atau disebut juga forex (foreign exchange). Pasar forex adalah pasar uang internasional. Sebutan forex adalah berasal dari kegiatan pertukaran mata uang asing: FOReign EXchange. Forex adalah salah satu dari passar keuangan termuda dan muncul sejak tahun 1970an. O volume de Dikarenakan passa uang yang sangat besar, Forex adalah passa yang paling berkembang secara dinamis. Bagi muçulmanos, setiap muamalah yang kita lakukan harus sesuai dengan rambu-rambu syariat. Lalu, bagaimanakah hukum forex atau valas itu sendiri dalam Islam?
Dalam Islam, forex / valas disebut juga Sharf. Menurut bahasa, al sharf memiliki beberapa arti.
Dari arti ini, ibadah nafilah (sunah) disebut sharf sebab ia merupakan tambahan untuk ibadah yang fardu. Disebutkan dalam sebuah teve,
"Jaminan orang muçulmanos (dalam memberikan keamanan kepada orang nonmuslim) itu satu, (mesti dipelihara meskipun hanya) berasal dari satu orang. Orang-orang yang mengkhianati seorang muçulmano, maka baginya laknat Allah, para malaikat, dan seluruh manusia. Allah tidak akan menerima ibadah sunah maupun ibadah fardhu darinya .” (HR. Bukhari)
Dalam teve diathas menggunakan kata al-sharf yang berarti sunah, sedangkan al 'adlu artinya yang fardu.
Menolak (Al-rad wa al daf), memindahkan serta memalingkan. Dalam Al Quran disebutkan:
34. Maka Tuhannya memperkenankan doa Yusuf dan Dia menghindarkan Yusuf dari tipu daya mereka. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha mendengar lagi Maha mengetahui. (QS. Yusuf: 34)
Kata al sharf dalam ayat ini artinya menolak tipu daya mereka dari nabi Yusuf.
127. dan apabila diturunkan satu surat, sebagian mereka memandang kepada yang lain (sambil berkata): “Adakah seorang dari (orang-orang muslimin) yang melihat kamu?” sesudah itu merekapun pergi. Allah telah memalingkan hati mereka disebabkan mereka adalah kaum yang tidak mengerti. (QS At Taubah: 127)
Kata al sharf dalam ayat ini berarti memalingkannya dari kebenaran.
Menurut istilah, al sharf adalah pertukaran dua jenis barang berharga atau jual beli uang dengan uang. Yang dimaksud barang berharga dan uang adalah dirham, dinar, atau yang sejenisnya termasuk mata uang yang berlaku pada zaman sekarang.
Mata uang zaman sekarang posisinya sama dengan transaksi dirham dan dinar pada zaman dahulu. Oleh karena itu, harus diberlakukan pula padanya hukum syar'i, bahkan sekalipun tidak memiliki cadangan emas. Ia sudah menjadi barang bernilai yang dipertukarkan di antara dua pihak yang bertransaksi, maka harus diberlakukan pula padanya hukum-hukum yang berlaku bagi benda bernilai.
Transaksi ini disebut sharf karena biasanya setiap pihak yang bertransaksi berharap ada keuntungan atau karena secara khas dikembalikan dalam bentuk serupa dan sering berpindah tangan. Transaksi ini boleh diistilahkan sebagai ba'I (jual beli) atau sharf (pertukaran mata uang).
Hukum Transaksi Sharf (Forex atau Valas)
Menurut Fatwa DSN Nomor: 28 / DSN-MUI / III / 2002, menyatakan bahwa transaksi jual beli mata uang pada prinsipnya boleh, dengan ketentuan sebagai berikut:
uma. Tidak untuk spekulasi (untung-untungan)
b. Ada kebutuhan transaksi atau untuk berjaga-jaga (simpanan)
c. Apabila transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya harus sama dan secara tunai (attaqabudh).
d. Apabila berlainan jenis maka harus dilakukan dengan nilai tukar (kurs) yang berlaku pada saat transaksi.
dilakukan dan secara tunai.
Adapt ada beberapa jenis Transaksi Valuta Asing:
uma. Transaksi Spot, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valuta asing (valas) untuk penyerahan pada saat itu (sobre o contador) atau penyelesaiannya paling lambat dalam jangka waktu dua hari. Hukumnya adalah boleh, karena dianggap tunai, sedangkan waktu dua hari dianggap sebagai proses penyelesaian yang tidak bisa dihindari dan merupakan transaksi internasional.
b. Transaksi Forward, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valas yang nilainya ditetapkan pada saat sekarang dan diberlakukan untuk waktu yang akan datang, antara 2 x 24 jam sampai dengan satu tahun. Hukumnya adalah haram, karena harga yang digunakan adalah harga yang diperjanjikan (muwa & # 8217; adah) dan penyerahannya dilakukan di kemudian hari, padahal harga pada waktu penyerahan tersebut belum tentu sama dengan nilai yang disepakati, kecuali dilakukan dalam bentuk acordo para a frente untuk kebutuhan yang tidak dapat dihindari (lil hajah).
c. Transaksi Swap, yaitu suatu kontrak pembelian atau penjualan valas dengan harga spot yang dikombinasikan dengan pembelian antara penjualan valas yang sama dengan harga para a frente. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi).
d. Opção Transaksi, yaitu kontrak untuk memperoleh hak dalam rangka membeli atau hak untuk menjual yang tidak harus dilakukan atas sejumlah unidade valuta como pada harga dan jangka waktu atau tanggal akhir tertentu. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi).
Dewasa ini, banyak pedagang valas menyalahi syarat-syarat sahnya transaksi valas. Seringkali seseorang membeli uang, namun diserahkan beberapa saat kemudian atau diterima beberapa saat kemudian. Sering juga seseorang membeli uang dari pihak kedua, kemudian menjualnya pada pihak ketiga sebelum ia menerima uang tersebut dari pihak kedua. Semua praktek ini menyalahi syarat-syarat sahnya transaksi valas.
Dengan demikian, semua praktek tersebut rusak (fasid). Kepemilikan yang dihasilkan dari transaksi semacam ini adalah sesuatu yang buruk dan akan menghilangkan keberkahan. Bahkan, transaksi semacam ini akan mengakibatkan kerugian. Oleh karena itu, seorang muçulmanos sudah seharusnya lebih memilih yang halal sesuai dengan syariat Allah Swt. Sehingga Allah memberinya berkah dalam keluarga dan hartanya. Semoga Allah membro kita taufik.
Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram.
Sebenarnya aku memang dah agak pasti akan ada yang bertanya mengenai hukum dalam FOREX ni dan aku dah kaji benda ni dahulu sebelum aku menceburi dan mempelajari ilmu tentang analisis dalam dunia forex ni. Ini adalah susulan daripada entri aku yang bertajuk testando forex kali pertama menggunakan akaun demo tempoh hari.
Hukum Forex: Haram atau Halal?
Penjelasan Ustaz Hj Zaharuddin Tentang FOREX.
Yang pertama beliau haruslah sangat arif dalam hukum hakam agama islam. Kedua beliau mempunyai pengalaman dan sememangnya serba tahu tentang sesuatu perkara itu sebelum membuat andaian mengikut hukum syarak. Bukanlah maksudnya aku memandang rendah dengan fatwa yang dikeluarkan oleh.
boleh rujuk teknik forex sebenar, tu tgk atas, apenas klik jer banner katbawah artikel broblogger ni..mmg sangat berguna untuk newbie mahu pontuação imediato. excluir.
Majlis Fatwa Kebangsaan: Hukum Pelaburan Forex.
Pelaburan forex yang desenhado por uma plataforma em linha / internet adalah haram.
Keputusan ini telah pontuação por muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan.
Ini kerana muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) oleh individu secara lani (forex de ponto individual) melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan rollover interesse, pensyaratan jual beli dalam pemberian hutang melalui alavancagem, qabd yang tidak jelas ketika transaksi pertukaran, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan dan spekulasi yang melibatkan perjudian.
Tuan dapat membaca kenyataan lanjut seperti berikut:
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islã Malásia Kali Ke-98 yang bersidang pada 13-15 de fevereiro de 2012 telah membincangkan Hukum Perdagangan Pertukaran Matawang Como assistir Individu Secara Lani (Spot Spot Forex) Melalui Platfom Elektronik. Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:
Setelah mendengar taklimat dan penjelasan pakar daripada Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Dalam Kewangan Islã (ISRA) serta meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah menegaskan bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) oleh individu secara lani (forex spot individual) melalui platfom elektronik adalah melibatkan item ribawi (iatu mata wang) dan dari sudut fiqhiyyah ia tertakluk di bawah hukum Bay al-Sarf yang perlu dipatuhi syarat-syarat umum jual beli dan syarat-syarat khusus bagi Bay al-Sarf seperti berikut:
Syarat-syarat umum jual beli:
Pihak yang berakad mestilah mempunyai kelayakan melakukan kontrak (Ahliyyah al-Ta'aqud); Harga belian hendaklah diketahui dengan jelas oleh kedua-dua pihak yang berakad; Item belian hendaklah suatu yang wujud dan dimiliki sepenuhnya por pihak yang menjual serta boleh diserahkan kepada pembeli; Sighah akad hendaklah menunjukkan keredhaan kedua-dua pihak, tidak ada unsur penempohan dan sighah ijab dan qabul mestilah bersepadanan dan menepati antara satu sama lain dari sudut ciri-ciri dan kadarnya.
Syarat-syarat khusus Bay al-Sarf:
Berlaku taqabbudh (penyerahan) antara kedua-dua item yang terlibat dalam plataforma forex sebelum kedua-dua pihak yang menjalankan transaksi berpisah daripada majlis akad; Jual beli matawang hendaklah dijalankan secara lani dan tidak boleh berlaku sebarang penangguhan; dan Akad jual beli al-sarf mesti bebas daripada khiyar al-Syart.
Selain memenuhi syarat-syarat tersebut, Muzakarah juga menegaskan bahawa operaz perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) hendaklah bebas daripada sebarang unsur riba, elemen al-Salaf wa al-Bay (pemberian hutang dengan syarat dilakukan transaksi jual beli), unsur perjudian, gharar yang berlebihan dan kezaliman atau eksploitasi.
Berdasarkan kajian terperinci yang telah dilakukan, Muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) por setor de indivíduo secara lani (forex de ponto individual) melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan rollover interesse, pensyaratan jual beli dalam pemberian hutang melalui alavancagem, qabd yang tidak jelas ketika transaksi pertukaran, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan dan spekulasi yang melibatkan perjudian. Selain itu ianya juga tidak sah dari sisi undang-undang Kerajaan Malásia.
Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) por pessoa e por favor, . Selaras dengan itu, umat Islam adalah dilarang daripada melibatkan diri dalam perdagangan mata wang seumpama ini.
Muzakarah juga menegaskan bahawa keputusan yang diputuskan ini tidak terpakai ke atas urus niaga pertukaran mata wang asing menerusi kaunter di pengurup wang berlesen dan urus niaga pertukaran mata wang asing yang dikendalikan oleh institusi-institusi kewangan yang dilesenkan di bawah undang-undang Malásia.
Laporan akhbar mengenai Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan:
KOTA BHARU: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan semalam memutuskan umat Islam haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran wang asing.
Pengerusi Jawatankuasanya, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran wang como seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam.
"Hasil kajian jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan pertukaran wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam".
"Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa umat Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini.
Abdul Shukor berkata banyak isu yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran asing, oleh itu umat Islam tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu membabit penggunaan internet di kalangan individu, yang menyebabkan untung rugi tidak menentu.
"Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari banco ke banco dibenarkan, kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu", katanya.
Beliau berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat Islam membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium (SSPM) yang dikendalikan Banco Simpanan Nasional (BSN).
Katanya keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan oleh painel pihak syariah Banco Negara pada muzakarah itu. - BERNAMA.
Sobre o autor: Suzardi Maulan, IFP, merupakan seorang licenciado planejador financeiro. Klik & amp; baca lanjut: Tentang Saya.
Os comentários sobre esta entrada estão fechados.
Embargo: para lançamento imediato.
Troca de moeda estrangeira.
O Banco Negara Malásia deseja informar o público de que a compra e venda de moeda estrangeira na Malásia só é permitida com bancos comerciais licenciados, bancos islâmicos, bancos de investimento e bancos islâmicos internacionais, conforme previsto na Lei de Controle de Câmbio de 1953 e com prestadores de serviços de serviços monetários licenciados (trocadores de dinheiro), conforme previsto no Money Services Business Act 2011.
Além disso, os produtos financeiros compatíveis com a Shariah, incluindo transações relacionadas ao câmbio, oferecidos e transacionados por instituições financeiras islâmicas licenciadas são aprovados pelo Comitê Shariah das respectivas instituições financeiras com o aval do Conselho Consultivo Shariah do Banco Negara Malásia.
Comments
Post a Comment